pátek 21. listopadu 2014

Nevesele, nevánočně

Až se příště budu dívat na dav lidí
stojící už v listopadu frontu v obchodě,
zeptám se, jestli to ti na nebi vidí,
a jestli jim to šílenství přijde v pohodě.

Autor
Nejsmutnější z toho všeho dění
je iluze o  svátcích klidu a míru.
Pohoda se všude ve stres mění
dárky v peněženkách nechávají díru.

Stojím v divokém středu lidské vřavy,
prodejci nestačí doplňovat regály.
Co se to děje uvnitř lidské hlavy?
Kam se tradice a význam Vánoc schovaly?

Kolik lidí už se mě letos zeptalo:
"Tak co bys teda chtěla k Vánocům pod stromeček?"
Nikdo nechápe, že chci jen něco málo,
že nechci být materialistický blbeček.

Vánoce se časem staly pouhou fraškou,
výmluvou k neřízenému utrácení.
Chvilkou, kterou spousta lidí tráví s flaškou
a svou váhu tunami cukroví mění.

Chtěla bych se z těchto okovů prznění tradic
vymanit a prožít Vánoce jako dávní předci,
zminimalizovat počet zabalených krabic
a nesoustředit se pouze na hmatatelné věci.

Vyzývám proto sama sebe:
letos ke slovu nepustím tuhle špatnost.
Pokusím se hledět na nebe
a udělat svým blízkým i přesto radost.

článek je součástí Hřejivé výzvy 

13. Jakákoliv báseň


o výzvě, jejích úkolech a pravidlech se můžete dočíst tady


Asi se sluší přihodit k básni nějakou poznámku, i když to žádné lyrické dílo, které by ji potřebovalo, není. Mám však chuť se vyjádřit. Nechtěla jsem si posledními verši předsevzít, že nebudu slavit Vánoce, dávat svým blízkým to, co by jim mohlo udělat radost a těšit se na dárky, které dostanu já. Nebo že bych třeba nepekla cukroví a nezpívala si vánoční koledy. To všechno hodlám udělat. Kromě toho bych se však ráda zaměřila i na duchovní poslání Vánoc - došla na hřbitov, uklidila si v pokoji i v životě, odpočinula si, koukala na staré pohádky a třeba se po dlouhé době podívala na skály vzadu v lese... Chci tím říct, že bych nerada vložila podstatu vánočních svátků do dárků. Nechci si z toho udělat konzumní období, nechci se předhánět po Novém roce se spolužáky, kdo toho víc dostal a  čí dárek byl dražší. I to se u nás stává. Myslím si, že by kouzlo u nás doma mohla částečně obnovit i Bětuška. Už zase k nám, počínaje tímto ročníkem, bude chodit Ježíšek. :) 

13 komentářů:

  1. Nádhera! Mám na to stejný názor. :) Já si hodlám Vánoce nejvíc užít v tom smyslu, že budeme se sborem zpívat na Vánočním koncertě a ta atmosféra tam, mezi námi je prostě úžasná. A dárky nejsou potřeba, protože nám je největším dárkem radost sdílená s posluchači. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to věřím, že si svátky užiješ! :)

      Vymazat
  2. S tvou básní souhlasím. Já jsem takový ne-vánoční typ. Nedržím žádný advent, nezdobím doma stromeček, nepeču cukroví, na Vánoce se ani nekoukám na pohádky, protože tyhle činnosti mě prostě nikdy nebavily. Je to asi divné, ale mám to tak. Když jsem byla malá holčička, brala jsem přirozeně Vánoce jako svátky dárků, protože to bylo jediné, co jsem na tom chápala, přirozeně. Teď už kašlu i na ty dárky, na Vánoce si děláme doma řízek a salát, sedneme si k nazdobenému stolu a dáme si vanilkovou kofolu. Za dárky se nehoním a hrozně mě štve, když už na konci října jsou obchoďáky nazdobené všemi těmi třpytkami a rolničkami a ozdůbkami. Myslím, že to, jak jsou Vánoce zkomercializované, mě od slavení těchto svátků tolik odrazuje.
    Uf, promiň za takový dlouhý komentář.
    Mimochodem, článek o rande naslepo jsme publikovaly obě v úplně stejnou dobu. :-D Dobrý, ne? :-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. U nás doma se Vánoce slaví, docela bych řekla, že i tradičně, ale všechno to nějak spadá do toho víru stresu, komerce a konzumu. A to bych nerada. Až jednou budu mít vlastní rodinu, povedu ji někam jinam. :) A taky nesnáším tu "vánoční" atmosféru už v říjnu. :D

      Hej, tak to je fakt hustý. :D Náhoda nebo osud? :D

      Vymazat
  3. Perfektní báseň a hlavně, skvělý obsah a myšlenka té básně. Už teď jsem četla několik článků, jak se lidi děsí vánoc, jak jim vadí to vánoční šílení a shon. Moc se mi líbí odklon od tohoto trendu a doufám, že se ti tvé předsevzetí podaří - užít si vánoce.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky v to doufám a přeji to i tobě. Myslím, že všichni máme právo na trochu klidu. :)

      Vymazat
  4. Krásné Vlasti :) Básnička se ti moc povedla! :) :)

    OdpovědětVymazat
  5. Líbí se mi ten podtext. Báseň je nádherná a poznámka je jako třešinka na dortu. K nám letos již Ježíšek nepřijde, bráška už taky vyrostli...
    A jinak končím se Sedmikráskou. Vím, že existovala jenom krátce. Vracím se k Ell a navíc spojuju síly s Ami :) Najdeš nás teď tady: http://dve-knihomolky.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pokud na to nezapomenu, opět si vás pozměním na bloglovinu. :D

      Vymazat
  6. Jeden z důvodů proč již nemám ráda Vánoce je v této básni bravurně vystižen. Je smutné, jak moc je ta báseň pravdivá.. kéž by si to lidé uvědomili..

    OdpovědětVymazat