Adaptace

Když mi přišla pozvánka na křest knihy Adaptace od slovenské spisovatelky Miroslavy Varáčkové, cítila jsem se opravdu poctěna. O to víc mě mrzelo, že jsem musela poslat zamítavou odpověď. Kniha mi přesto dorazila poštou a zatímco někde v našem hlavním městě se nová dystopie křtila, já ji rozečetla u sebe v posteli a nestačila jsem se divit, jak dobře se mi čte. 


Mladá dívka, vypravěčka příběhu, putuje zdevastovanou krajinou. Všechny blízké jí vzala epidemie a válka a ona sama se drží jediné naděje, kterou má - chce se dostat do města, o němž jí vyprávěl přítel Noe, do města, kde možná ještě existuje život takový, jaký byl před vypuknutím toho šílenství. Když však prochází zničeným městem, ocitne se v nouzi, ze které jí pomůže úsečný a nepřátelský Simon. Okolnosti je svedou dohromady na cestě do města, kde by snad mohli nalézt léky pro Simonovu malou sestru Emily a také ztracené štěstí. Nebo ne?

"Ne," lžu. "Jedinou mapu mám tady," ukážu na svoji hlavu. "Zkus mě podrazit a zůstaneš na půli cesty. Rozumíš?"
"Důvěra je svině. Nevěřím ti o nic víc než ty mně. Jenže já ti zachránil kůži, takže nevidím důvod, proč bys mě měla podezřívat."
"Jeden nikdy neví. Třeba se mi budeš chtít pomstít za Tea."
- cesta začíná, strana 41

Předně bych se měla omluvit za případné drobné spoilery v tomto článku. Pokusím se jich napsat co nejmíň a přitom neopomenout ocenit nic, co mě na knize zaujalo. Určitě mi dáte za pravdu, že právě tohle se u dystopií realizuje velmi obtížně. A vzpomene si někdo, kdy já naposled vychvalovala dystopii? 

Velkým kladem této knihy hned na počátek dozajista je, že sestává z jednoho dílu, který se dělí na tři části. Příběh má tu správnou délku, míra napětí a akce převažuje omáčku kolem a všechny prvky vyváženě tvoří celek, který jako by byl adaptován na potřeby obyčejného čtenáře, ne naopak. V hlavní hrdince se zhlédne kdejaká čtenářka (čímž nechci naznačit, že by si pánové v knize nic nenašli, Simon má taky co do sebe), protože představuje celkem obyčejnou holku, co ráda kreslí, nevadí jí samota, ale kontaktem s lidmi také nepohrdne. Poslouchá rock a neumí zpívat, mysl živí vzpomínkami a upíná se k naději, kterou jí v podobě mapy dal její přítel, než odešel. A taky se ráda hádá, bublá v ní takové to lidské umíněné sobectví smísené s citlivostí, empatií, zdravým rozumem a pudem sebezáchovy a samozřejmě jí cloumají hormony. I když jsem si někdy říkala - prosím tě, teď mlč, hlavně buď zticha, neudělej zase nějakou blbost - nemohla jsem se na ni doopravdy zlobit a naštvaně pokračovat ve čtení, protože já sama bych se v těch situacích, do nichž se ona dostala, těžko chovala jinak, lépe. Abych tady nerozebírala chování všech hlavních hrdinů tak podrobně - autorka jim stvořila naprosto lidské, uvěřitelné a dobou podmíněné povahy, díky kterým má možná dystopie trochu reálnější nádech než ty americké, co ovládly světový trh. 

"Jsi hrdina dne," řeknu vesele v domněnce, že právě díky jeho drátům jsme nezůstali nepovšimnuti. Vlepím mu na tvář letmý polibek a začnu se smát. Přemáhá mě euforie z dosaženého vítězství a v první chvíli vůbec neuvažuju nad možností, že nás nemusí čekat ráj, ale peklo.
- před městem, strana 123

Víte, nejsem náročný čtenář, ale jen tak něco do rukou také neberu. Chovám lehkou nedůvěru ke sci-fi i fantasy, ne že bych snad opovrhovala nadpřirozenem, ale protože se do těch světů často neumím vžít, nerozumím jim a připadají mi neúplné a nedomyšlené. To se pak hrdinové můžou snažit být super, seč chtějí, ale už toho v mých očí mnoho nezachrání. Miroslava Varáčková mě proto velmi mile překvapila - na všechny otázky, které jsem si pokládala během čtení, mi časem odpověděla. Co to bylo za epidemii a jak se to všechno mohlo vyvinout k současnému stavu? Copak mrtví ožívají a lidi nemají mozek a netouží po normálním životě? A jak funguje tohle a tamto, proč reagují tak a onak? Všechno se dozvíte v průběhu knihy. I to, jak se hlavní hrdinka jmenuje. (Možná právě proto jsem to doposud neprozradila, i když by to asi nebyl tak velký spoiler.)

Ještě mě napadá jeden prvek, který mi čtení zpříjemňoval - a když to píšu, asi to vyzní podivně a zvrhle. Hlavní postavy se chovaly fakt přirozeně, nadávaly, rozhodně nemluvily spisovně, mile, trpělivě. A chovaly se taky tak. Prostě obyčejní lidé v neobyčejně závažné situaci. Choval by se snad někdo jinak? Pochybuji o tom. A pokud máte rádi neuvěřitelné příběhy, jejichž scénář působí fakt věrohodně, oceníte i tohle.


Po téhle knížce se asi nevrhnu na haldy dalších dystopií, které na mě opět vyskakují z internetových knihkupectví či regálů knihovny. Pořád ještě radši čtu v minulosti než v budoucnosti, i když jak už vím, zklamat mě může obojí. Adaptace pro mě však představovala příjemné čtenářské osvěžení, zajímavý zážitek, o němž určitě ještě chvíli uvažovat budu, a v neposlední řadě mi opět dokázala, že česká (a slovenská) literatura není o nic horší než ta valící se k nám ze západu, ba naopak je mnohdy méně nadsazená a o to víc pro mě cennější. 

Miroslava Varáčková - Adaptace, vydáno roku 2015
Přeložil Jan Hanzlík, v nakladatelství Slovart vydáno roku 2016, 264 stran.
Za poskytnutí knihy k recenzi vřele děkuji nakladatelství Slovart!

Komentáře

  1. Zní to jako silný příběh.. a díky tvé recenzi mě knížka láká, ač to není zrovna nic pro mě.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Není v tom tolik síly, ale má to něco do sebe. :)

      Vymazat
  2. Vypadá to velice dobře :). Snad se k ní taky někdy dostanu :).

    OdpovědětVymazat
  3. Jo, to si přečtu! Zní to jako něco, co by se mi mohlo líbit. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A ještě - zapomněla jsem ti pochválit opravdu povedenou recenzi! ;)

      Vymazat
  4. Zpočátku jsem nerozuměla té záplavě fotek na instagramu a facebooku. Netušila jsem, o jakou knihu jde, a musím přiznat, hodila jsem českou literaturu opět do jednoho pytle. (Dávám si imaginární pohlavek.)
    Avšak po tvé recenzi jsem na dystopii zvědavá. Hlavně kvůli tomu, že jsem ještě žádnou od českého autora nečetla. :) Mrzí mě, že jsi na křest nemohla dorazit. :/
    The world by Maria

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky jsem na to byla zvědavá právě kvůli tomu češství/slovenství. :D

      Vymazat
  5. Zase skvělá recenze! :) No, dystopie mám vcelku ráda, jakožto žánr, a popravdě mě trochu odrazuje, že těch nových je tolik.
    K tomuhle ti tedy napíšu to, co píší ostatní; třeba se ke knize jednou dostanu a přečtu si ji. Až na ni narazím v knihkupectví, určitě si ji prolistuji. :)

    OdpovědětVymazat
  6. Skvělá recenze a jsem moc ráda, že jsem si ji přečetla, protože teď mám tu správnou náladu na přečtení tohoto díla :) Mám ráda, když se postavy chovají reálně, když vidím, že autor ví něco o psychologii a já se nemusím rozčilovat nad komicky nereálnými situacemi. Hrozně mě ale baví samotný námět této knihy, taková správná dystopie pro "obyčejný lidi" :D Začala jsem si uvědomovat, že mi poměrně vadí ten prvek heroického hlavního hrdiny (většinou teda hrdinky), který okamžitě zakládá všemožné odboje a tak dále a který je snad v každé knize podobného ražení. Adaptace na mě ale působí dojmem, že by v tomhle směru mohla být jiná. Tak snad se mi bude také líbit :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No, snad tě takhle knížka nezklame. :)

      Vymazat
  7. Dystopie moc nevyhledávám a hodně se rozmýšlím, jestli po některé z nich sáhnu, protože už jsem byla mnohokrát zklamaná i u těch, které ostatní vychvalovali. Tady ale třeba jednou udělám výjimku, až budu mít na podobnou literaturu náladu, už proto, že ráda podporuju české a slovenské autory.

    OdpovědětVymazat
  8. Od tejto autorky som čítala novšiu knihu Len to nikomu nepovedz (recenziu mám na blogu), ale Adaptáciu si chcem tiež prečítať. Bolo to pred Vianocami veľmi ťažké rozhodovanie, ktorú knihu si kúpiť. Dúfam, že sa v blízkom čase dostanem aj k tejto. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No jo, vy na Slovensku jste Adaptaci měli dřív, já o ní ani nevěděla. Vlastně je to nefér - u vás se propaguje naše literatura, ale u nás ta vaše skoro vůbec. A přitom je fakt dobrá! :)

      Vymazat
  9. Mňa osobne kniha neláka, aj keď ju napísala naša autorka, no i tak si rada prečítam recenzie na túto knihu, pretože možno ma niečo zaujme a zo zvedavosti predsa len po nej siahnem (ale iba ak bude v knižnici :D). Už som sa stretla z rôznymi názormi a ako čítam, tak tebe sa vážne páčila :)) Možno že na tej knihe niečo naozaj je, že stojí za prečítanie...inak to s tým fantasy...čo sa týka mňa, tak u mňa je to zas naopak...dystopie mi prídu niekedy nedotiahnuté, čo sa týka sveta, no vo fantasy je to zas inak, ale samozrejme nie v každej fantasy aj dystopii....záleží to od toho, na akú knihu, čo sa týka prepracovanosti a kvality, narazím...Musím povedať, že sa mi tvoja recenzia no i fotky veľmi páčili ;)) ♥

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. ...joj, skoro by som zabudla pochváliť aj nový vzhľad blogu...je KRÁSNY♥ ^.^

      Vymazat
    2. No tak ono se to asi nedá tak charakterizovat a zobecňovat, ale prostě já asi vždycky budu fanoušek beletrie ze života. :D :)

      Děkuju. :D ♥

      Vymazat
  10. Také jsem na křest nakonec nemohla dorazit - na poslední chvíli jsem dostala směnu v práci a tak jsem si nestihla přeorganizovat program :) Kniha ale vypadá moc zajímavě a je super, že se ti líbila - i když je škoda, že sis ji nemohla užít i se srazem :) Moc pěkná recenze!

    OdpovědětVymazat

Okomentovat