Charitativní bradavická knihovna, mudlům přístupno

Fanoušci Harryho Pottera, i takoví trošku zakrnělí jako třeba já, jistě vždycky milovali svět kouzel a knihomolové toužili přečíst si nějakou nadstavbu sedmidílné série. Snad i proto propuklo všeobecné nadšení, když Joanne K. Rowlingová napsala tři knížky, které slouží blahu celé společnosti, ne jen té napůl potterovské. A já bych vám o nich dnes chtěla povyprávět.


Ještě než vás zasvětím přímo do obsahu jednotlivých svazků, měla bych se zmínit, proč, za jakým účelem, byly napsány a vydány a kam přišly peníze, které čtenáři a fanoušci investovali. Fantastická zvířata a Famfrpál si kladou za cíl utrženými penězi podpořit nadaci Comic Relief (Výpomoc smíchem), která je využije pro projekty podporující sociální spravedlnost a napomůže boji proti chudobě. Peníze z těchto knih dostupných k prodeji po celém světě v mnoha jazycích budou věnovány na pomoc nejchudším komunitám v nejchudších zemích světa. Výnos z prodeje Bajek barda Beedleho obdrží pro změnu nadace Lumos, která vede kampaň za ochranu a podporu dětských práv a zlepšuje život bezbranným malým dětem.

Fantastická zvířata a kde je najít
Tato kniha patří Harrymu Potterovi, ale využíval ji i Ronald Weasley. Čtenář, kterého vždycky bavilo "navštěvovat" předmět Péče o kouzelné tvory, tak může nastudovat a nasát všechny informace ze zvířecího prostředí. První polovina knihy se věnuje charakteristice zvířat jako takových, definuje je a rozřazuje do kategorií, v druhé polovině se nachází abecední seznam všech magických tvorů, kteří žijí ve světě kouzelníků. Celou učebnici rovněž doprovází Harryho a Ronovy vpisky a vtipné poznámky, kterým každý správný čtenář dobře porozumí.

Famfrpál v průběhu věků
Originální svazek z Bradavické školní knihovny zprostředkovává všem mudlům velmi poutavou historii nejoblíbenějšího kouzelnického sportu, Famfrpálu. Tato týmová míčová hra na košťatech formovala volnočasové aktivity čarodějů po celá staletí a jistě každý fanoušek ocení ten přínos informací a zajímavostí o jejím vzniku, o míčích, pravidlech, slavných utkáních i špičkových britských či světových družstvech. Takže pokud chcete vědět, kde se zrodil tento sport, co předcházelo Zlatonkám či jak složité bylo vyvinout vhodná košťata, určitě neváhejte a sáhněte po Famfrpálu v průběhu věků.

Bajky barda Beedleho
Čtenářům nejznámější, dětmi nejoblíbenější a kouzelníky nejpreferovanější knížkou jsou bezpochyby Bajky, které shromáždil bard zvaný Beedle. Z run příběhy přeložila Hermiona Grangerová a sám Albus Brumbál k nim přidal svůj komentář. Pět příběhů, v nichž se ukrývá jak spousta magie a pohádkových prvků, tak také nejspíš reálných základů a životních mouder, kterými nic nezkazíte, předáte-li je svým dětem. Tuto knihu ilustrovala Joanne K. Rowlingová, čímž z už tak nepostradatelného svazku dělá chloubu každé správné knihovničky fanoušků Harryho Pottera.


Musím se přiznat, že tak docela nechápu, proč se ke mně tyto knížky dostaly až tak pozdě po svém vydání a proč jsem jejich čtení tak dlouho odkládala. Totiž - Bajky barda Beedleho jsem kdysi nepřečetla celé, Famfrpál jsem nikdy neviděla ani v knihkupectví a Fantastická zvířata se mi válela v knihovničce od Vánoc 2013, kdy jsem je dostala od kamarádky. Cítila jsem však, že teď nastal ten správný čas a během tří dnů jsem všechny tři knížky doslova zhltla, nadšeně a zapáleně.

Vyvolaly ve mně přesně takové emoce, které se slibují na jejich obálkách. Měla jsem jistá očekávání a ta se mi splnila. Všechny tři knížky nastavují laťku sobě navzájem i ostatním titulům, které Potter sérii doplňují, a může to být jak tím, že je napsala Rowlingová, že výtěžek z nich slouží k dobrým účelům či proto, že jejich obsah se fakt povedl a mají co nabídnout, byť se to musí brát s nadsázkou a fantazií.

Na těchto knihách se mi líbí, že nejsou, stejně jako Harry Potter, omezeny věkem a každý si v nich tak najde své. Můžou je číst jak mudlové, tak kouzelníci, jen mějte na paměti, že čtenář potřebuje trochu představivosti, aby dokázal všechny získané informace vstřebat. Já s tím stále ještě problém neměla.

A co vy? Jste fanoušci Harryho Pottera? Četli jste tyto knížky, máte je doma?

Newt Scamander - Fantastic Beasts and Where to Find Them, vydáno roku 2011
Přeložil Pavel Medek, v nakladatelství Albatros vydáno roku 2013, 69 stran.

Kennilworthy Whisp - Quidditch Through the Ages, vydáno roku 2001
Přeložil Pavel Medek, v nakladatelství Albatros vydáno roku 2013, 67 stran.

Joanne K. Rowling - The Tales of Beedle the Bard, vydáno roku 2008
Přeložil Pavel Medek, v nakladatelství Albatros vydáno roku 2013, 126 stran.

Za poskytnutí Famfrpálu v průběhu věků a Bajek barda Beedleho vřele děkuji nakladatelství Albatros!

Komentáře

  1. Nádherný článek! :). Všechny tři knihy mám doma, ale četla jsem zatím jen Bajky a byly perfektní :).

    A musím ocenit Tvé nádherné fotky! :). Hlavně ta druhá je velmi důmyslně provedená. Moc se mi líbí knihy zalité sluníčkem a v pozadí stín obraceče času :). Skvělý nápad! :)

    OdpovědětVymazat
  2. Páni, tohle je vážně zajímavý. Třeba se jednou k tomu celýmu Harrymu Potterovi dostanu. :) Moc se mi líbí, že z knížek jdou peníze na takový pěkný účely. A taky to, jak knížky vypadají spolu.
    Skvělé :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No, kdyby jo, určitě nevynechej hlavně ty Bajky barda Beedleho! :)

      Vymazat
  3. Já měla dříve Harryho hrozně ráda - viděla jsme všechny filmy snad stokrát, ale posledních několik let už mě to moc nebere a abych se přiznala (je to potupa) knihu jsem zatím nečetla žádnou.

    Lory Humble

    OdpovědětVymazat
  4. Hrozn mě mrzí, že jsem ještě ani jednu z těhle knížek nečetla a to mám Harryho jakože fakt moc ráda. :D A taky se mi neskutečně líbí ta druhá fotka, je fakt nádherná. :)
    A přemýšlím o tom, že si ty knížky snad i normálně koupím, když se tím podporují takové hezké věci. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě si aspoň jednu kup, nebudeš litovat. :)

      Vymazat
    2. Ohohohó, ten novej černobílej pampeliškovej dyzajn je ale supráckej! :))

      Vymazat
  5. Famfrpál mě moc teda nebavil, nevím proč, ale ty druhé dvě jsou úžasné! :3 Hlavně teda ty Bajky. Nicméně bych si to asi znovu nepřečetla, přestože HP miluju :D

    http://fromdigi.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já klidně jo, vždyť je to jen chvilka. :D

      Vymazat
  6. O knížkách jsem neslyšela, díky moc za tip! :-)

    OdpovědětVymazat
  7. Tyto Fantastická zvířata bych brala, Albatros se chystá vydávat už asi jen s filmovou obálkou:(

    OdpovědětVymazat
  8. Nádherný článek i fotograficky úžasně zpracovaný. Všechny knihy jsem četla, ale vlastním pouze Bajky. Dají se někde ještě sehnat ty zbývající dvě?
    Díky a měj se, Hanka :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Famfrpál v průběhu věků určitě ano, s těmi Fantastickými zvířaty si nejsem tak jistá. :)

      Vymazat
  9. Jestli to pomůže, v knihkupectví u Barviče a Novotného Brně je měli ještě celkem nedávno - minimálně Zvířata a Famfrpál určitě :).

    OdpovědětVymazat
  10. Mám doma zatím jen Bajky, které mi dala kamarádka k Vánocům 2015, ale určitě plánuji knihovničku rozšířit i o další dvě knížky. :3

    OdpovědětVymazat

Okomentovat