Na bonusy ze světa Harryho Pottera si v knihovně místo najdete

Netřeba zmiňovat či dlouze vysvětlovat a obhajovat, že jsem už od dětství fanouškem série knih o Harry Potterovi či proč se to stalo, že mi tato heptalogie z pera Joanne Kathleen Rowlingové tak přirostla k srdci a ovlivnila převážně ranou fázi mého dospívání. Ačkoliv nepatřím k těm bláznivým nadšencům, co si pořizují hábity s nášivkami kolejních znaků jako od madam Malkinové, nenechám si nikdy ujít příležitost opět proniknout do kouzelného světa, který byl stvořen vlastně nadvakrát - knižně a filmově. No a právě speciálně pro filmové fanoušky série vychází bonusové knížky v nakladatelství Slovart.

Ačkoliv má knižní předloha pro všechny správné Potterheads bezkonkurenční hodnotu, těch osm filmů hraje velkou roli v celém procesu prožívání příběhů a opomíjet je by byla nejen škoda, ale skoro hřích. Jen si představte, co všechno nám filmy oproti knížkám nabídly - spoustu úchvatných triků, přivádění fantastických míst a kouzelných tvorů do alespoň virtuální reality, nesmíme opomenout ani hudbu a herecké obsazení, protože i když jsme si některé postavy třeba představovali drobet jinak, ve výsledku působí filmy opravdu velmi věrohodně. 
Abych se však dostala k jádru pudla - v nakladatelství Slovart nyní kromě jiného vyšly již dvě velké, propracované a pro fanoušky nezbytné a nepostradatelné publikace (k nimž se v listpadu připojí i třetí kus!), které čtenáře zavedou do zákulisí filmů napříč všemi natočenými filmy. Zatímco Bestiář Harryho Pottera nabízí přehled všech magických tvorů a procesu jejich oživování ve filmové podobě, knha Harry Potter - Magická místa z filmů, nás zavede na všechna ta božská a úchvatná místa jako Příčná ulice, Bradavice či Prasinky. Zářijové vydání Panoptika postav bude jistě stejně tak nepostradatelné, tolik hereckých fotek totiž jistě potěší veškeré zraky. 
Začneme Bestiářem, protože něčím se začít musí, tuto knihu jsem četla dřív a i v abecedím pořadí zabírá první místo. Pod propracovanou obálkou v barvě noční oblohy ve Velké síni během zahajovacích hostin se ukrývá na velmi kvalitním papíře ještě vypiplanější obsah. Obsah rozděluje kouzelné tvory na ty, kteří žijí v Zapovězeném lese, v jezeře, na služebné tvory či ty, kteří se přeměňují. Na příšery, draky, mozkomory, ale i čistá stvoření jako jsou mandragory nebo na ta užitečná typu mandragor. 
V Magických místech z filmů se v případě, že jste Bestiář ohodnotili pěti hvězdičkami, nespletete. Nebelvírsky červená obálka ukrývá stejně systematicky rozdělené kapitoly (něco pro mě, však víte, jak na tom jsem se seznamy a systémy), takže se čtenář podívá do zákulisí domu číslo čtyři v Zobí ulici, na Příčnou ulici do všech obchodů i do podzemních chodeb Gringottovy banky, prochodí celé školní pozemky a schody měnící směr a podlaží je zavedou do zakázaných míst. Podíváme se na Ministerstvo kouzel i do kouzelnických domů, které jsme měli už možnost vidět ve filmech. Zkrátka a dobře, projdeme si úplně všechna magická místa. 
Kdybyste chtěli namítat, že takové přehledy jsou zbytečnou investicí a akorát zabírají místo v knihovně, asi bych se snažila vás přesvědčit o opaku. Osahávat ty stránky plné kreseb a fotografií, připomínat si ty zážitky, které se vám vtiskly do paměti a nějakým způsobem vás pořád dojímají, vracet se zpátky v čase a zároveň se dozvědět spoustu zajímavých informací o filmařských postupech, které pro nás shromáždila autorka Jody Revensonová, to se nepoštěstí fanouškům každé série. Harry Potter je však tak významný (aspoň pro mě a tisíce, ne-li statisíce dalších mudlovských šmejdů, kteří pořád sní o dopise z Bradavic) bestseller z knižního i filmového hlediska, že zpracovat něco takového byl skvělý nápad. 
Co se mně osobně strašně líbí? Přehledné řazení tvorů i míst, kdy na stránkách věnovaných danému tématu (jak jinak zobecnit dvě tak trochu neslučitelná, přesto logicky k sobě patřící záležitosti, jakými jsou bytosti Zapovězeného lesa a Zapovězený les samotný) najdete tabulku se základními informacemi, jako kde se ta která kreatura vyskytuje, na jakém místě se filmová scéna natáčela či v jakých filmech se tvor či místo objevili. Ze všech stránek na čtenáře září barevné fotografie, studiové kresby či dokumentované záběry přímo z natáčení (které vizuálně přiblíží triky, které pak ve filmech vypadaly úplně a doslova kouzelně) a ke každému místu či tvorovi připojila autorka i citaci či výrok z filmu, kde se o dané věci hovoří. Celé to působí velmi věrohodně, pečlivě a není možné zůstat nad tím s chladným výrazem stát (nebo sedět nebo ležet, že ano), protože pro každého, komu Harry Potter přirostl k srdci, jsou tyto publikace neodolatelnou a podstatně nepodstatnou součástí knihovničky. 
Vřele doufám, že jsem vás zaujala tak, jako mě zaujaly samotné publikace, když jsem kolem nich dlouho procházela v knihkupectvích. Zatímco Bestiář již není k dispozici a jeho dotisk je plánován na září, Magická místa seženete u všech dobrých knihkupců a na Panoptikum postav si všichni musíme ještě pár týdnů počkat. Tak co se mezitím někdy podívat na některý z osmi filmů nebo si zavzpomínat u bláznivého filmového potterovského maratonu? (Když už je ta olympiáda, že ano.) 

Jody Revenson - Bestiář Harryho Pottera, vydáno roku 2014
Přeložil Michael Talián, v nakladatelství Slovart vydáno roku 2015, 208 stran.

Jody Revenson - Harry Potter: Magická místa z filmů, vydáno roku 2015
Přeložil Michael Talián, v nakladatelství Slovart vydáno roku 2016, 208 stran. 

Za poskytnutí knihy Magická místa z filmů vřele děkuji nakladatelství Slovart!
(po rozkliknutí odkazů u názvů knih si můžete mnohé z obsahu online prohlédnout)

Komentáře

  1. Bestiář jsem si nějak nestihla koupit a pak byl najednou všude vyprodaný :D. A Magická místa jsou naprosto parádní! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dotisk bude, takže pak naběhni do knihkupectví. :D

      Vymazat
  2. Já jsem dříve měla hrozně ráda filmy, ale abych se přiznala - a stydím se za to - knihy jsme nikdy nečetla. Do budoucna to určitě hodlám napravit, nicméně tyhle bonusy nejspíš zatím shánět nebudu, i když věřím, že fanoušci si je zamilují - a vlastně jsem začala uvažovat nad tím, že některý z nich pořídím kamarádce k narozeninám :)

    Lory Humble

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No jo, je to krása pro oko, ale nejsou-li v tom i vzpomínky, není to nutnost. :) Ale kamarádka by měla určitě radost! ;) :D

      Vymazat
  3. Mám doma Magická místa, která jsem vyhrála v soutěži, zatím jsem se do nich nepustila, ale tvoje recenze mě přesvědčila, že bych si na ně měla najít čas brzy, určitě to bude stát za to! :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nezabere to moc času a je to skvělé. ;)

      Vymazat
  4. Já jsem Harryho nikdy nečetla. Viděla jsem jen filmy, ale nějak mi ten svět k srdci nepřirostl. Jsem asi v menšině, ale mám radši jiné fantasy knihy.

    OdpovědětVymazat
  5. Zaujala mě jak tvá recenze (opravdu dovedeš upoutat!), tak i nafocené ukázky knih. Opravdu parádní vydání, krásně ilustračně vydařené, vskutku knižní lahůdka.
    Sérii Harryho Pottera mám taky moc ráda, přečetla jsem ji snad tucetkrát, viděla všechny filmy, a pořídila si ještě dvě útlé doprovodné knížečky o příšerkách a o fanfrpálu.

    OdpovědětVymazat
  6. Jsou to překrásné knihy, nicméně v mé knihovničce chybí a to jsem prosím pottermaniak jak blázen...stále totiž tajně doufám, že někoho napadne mi je koupit k nějaké příležitosti, obzvláště Bestiář bych si moc a moc přála :)
    Krásné fotky i recenze! :)

    OdpovědětVymazat

Okomentovat