Prázdninové vybarvování | #13

Prázdniny jsou (téměř) za námi. A léto (téměř) taky. Letos jsem si ty dva volné měsíce docela užila a myslím, že jsem toho i dost stihla, i když bych samozřejmě byla radši, kdybych měla ještě tak měsíc nebo dva volné. Abych je mohla zaplnit svými aktivitami a třeba najít nějaký čas na "prázdné dny". Tak se pojďme společně podívat, co všechno se za červenec a srpen (ne)událo. (A bude to na dlouho...)


Knížky
V létě jsem měla v plánu hodně číst, abych se pak na podzim nemusela s knižní výzvou nijak stresovat. Navíc čtení k létu patří. Myslím, že toto předsevzetí se mi podařilo splnit velmi obstojně a mám proto ze sebe docela radost. Sice jsem se letos neúčastnila Dne nepřečtených knih, ale to už by byla jen třešnička na dortu dohnaných restů.

Hned na začátku prázdnin jsem dočetla pátý díl Husitské epopeje. Musela jsem trochu pospíchat, protože už ve frontě na přečtení stál strejda, tak aby chudák dlouho nečekal. O téhle sérii bych mimochodem chtěla napsat, až přečtu všechny její díly (tedy až budou všechny vydány). Plus o Přemyslovské epopeji. 

Na dovolenou na Slovensku jsem si přibalila Babí léto od Magdy Váňové, které jsem dostala k patnáctinám a pořád neměla přečtené, a Where She Went, což je volné pokračování If I Stay. Obě knížky se mi moc líbily. O Babím létu mám v plánu někdy v září článek (fakt bych ho ráda napsala) a o knížkách od Gayle Forman bych v rámci nějakého článku či projektu také ráda napsala pár řádků, stojí totiž za to.

Protože jsem na Slovensku každý den hodně plavala, napadlo mě, že by mohl být správný čas přečíst si ilustrovanou publikaci Plavání - anatomie, která vysvětluje, jak posílit tělo a zefektivnit pohyby při plavání. Ze stejné edice pochází i další knížka, Masáže - anatomie, kterou měl doma pro změnu Modrý a ze které jsem načerpala spoustu tipů na masáž těla. 

Pak jsme se s Modrým měli sejít v Praze, projít se po Šáreckém údolí a já pak měla čekat, dokud Modrému neskončí předzápis na vysokou. Tak jsem si říkala, že to chce něco krátkého, co bude za ten den přečtené. Vytáhla jsem Milostné rošády od Roalda Dahla. Bohužel jsem ten den byla šíleně unavená a povídky nebyly až tak jednoduché, abych je mohla jen přelétnout očima. Ale ve výsledku se mi líbily a každá měla poměrně vtipné vyústění. Mimochodem, tuhle knížku jsem si vzala, když známí třídili knihovnu a přizvali mě k tomu. Spolu s nějakými básnickými sbírkami a tak. 

Následující den jsme s Modrým jeli do Drážďan a zbytek týdne jsem trávila s ním. Ukradla jsem mu z knihovničky třetí díl Hraničářova učně a během dvou odpolední jej zhltla. A pak jsem se pobavila nad Neoficiálním průvodcem Harry Potterem, který je mimochodem hrozný a z dnešního pohledu děsně neúplný, protože vyšel těsně po vydání šestého dílu v originále. Takže plno úvah, které se nenaplnily, jak to asi dopadne. Modrý se mi snažil vysvětlit, jaké bylo to čekání a jaké náměty na závěr série se šířily mezi fanoušky, ale já.. nějak se do toho neumím vžít. O:-)

V dalším červencovém týdnu jsem si přečetla Zbabělce. Jinak jsem ale hodně poslouchala audioknihy, protože jsme na zahradě trhali plevel a sázeli trávu. No, práce to byla na několik týdnů, ale zvládli jsme ji. Společnost mi dělal Spalovač mrtvol v podání Miroslava Táborského, Harry Potter und der Gefangene von Askaban, kterým jsem prozatím s německým HP skončila, a Jíst, meditovat, milovat. To jsem poslouchala ještě na cestě na Moravu. 

Na Moravě jsem taky četla docela dost, jednoduše proto, že jsme se hodně pohybovali vlakem. Měla jsem s sebou čtečku a rozhodla se po dlouhé době pokročit v přečtení toho, co v ní mám, nic nového jsem nepřidávala. Takže jsem si užila povídkový soubor Vzpomínky na jednu vesnickou tancovačku od Jiřího Hájíčka, Muže, kteří nenávidí ženy, výpovědi pamětníků odsunu sepsané redaktory iDNES - Osudy z konce války, a takovou blbost, totiž Příběh lidské vlhkosti. To bylo krátké a úděsné. Ne kvůli tomu názvu, ten by vlastně mohl znít docela slibně, ale autorem vytvořený svět a zápletka mě prostě moc nezaujaly, vlastně vůbec.

Závěrem naší letní dovolené jsme s Modrým po více než půl roce dočetli Harry Potter and the Goblet of Fire. A já jsem si knížku rovnou odvezla domů. Další týden jsme se podívali na film (a zjistili, jak špatný vlastně oproti knížce je) a začali číst pětku. A taky jsem dostala havraspárské tričko a napsala o tom všem článek

Ve zbytku srpna jsem toho pak zdánlivě tolik nepřečetla. Jednoho odpoledne jsem měla chuť a pustila jsem se do Seiferta. Šel malíř chudě do světa patří k básnickým sbírkám, ze kterých všichni nějakou tu básničku známe. Třeba Horu Říp. Pustila jsem si audioknihu Ostře sledované vlaky - Kryštof Hádek mi Hrabala docela zpříjemnil. Poslední audioknihou letošního léta se stal Pistolník od Stephena Kinga, kterého jsem ale asi příliš nepochopila a moc se mi nelíbil. 

Přečetla jsem ještě tři další kousky, které stojí za zmínku. V němčině jsem četla zjednodušené knížky (obohacené o úkoly, takže jsem aspoň mluvila sama se sebou) - Die Flucht aus Alcatraz a Pohádky bratří Grimmů (ty si koupil Modrý, ani mi o tom neřekl. Potají se učí němčinu. ♥) A protože nechci být úplný mimoň, vyhrabala jsem z Modrého knihovny encyklopedii Lokomotivy, přečetla ji, dozvěděla se spoustu nového a neustále se Modrého na něco ptala. Navíc jsem našla svou další úchylku - baví mě "studovat" knížky. Dělat si poznámky, diskutovat o nich, pamatovat si je, dozvídat se nové. Takže to asi budu praktikovat čas od času. 

No a ovšem! Celé léto jsem pilně četla Shakespeara. Vždycky, když jsem byla doma. Jelikož mám v plánu po dočtení (a že toho do konce roku určitě dosáhnu!) napsat dlouhatánský článek (jakože fakt!), jen výčtem se zmíním, co všechno že jsem to četla. Z komedií to byly zbývající Něco za něco a Dobrý konec všechno spraví, pak jsem v průběhu července přelouskala všechny historické hry - tři díly Jindřicha VI., Richarda III., Richarda II., Krále Jana, dvoudílného Jindřicha IV. a Jindřicha VIII. Pak mě čekaly tragédie, říkala jsem si, že jsem jich už dost četla, ale pořád mi zbývalo požehnané množství - Titus Andronicus, Julius Caesar, Othello, Timon Aténský, Antonius a Kleopatra a Coriolanus. Romance jsem četla zase trošku s odstupem a bavily mě hlavně ze začátku - Perikles, Cymbelín a Zimní pohádka. Bouře a Dva vznešení příbuzní už tolik ne. Své srpnové shakespearovské čtení jsem završila básněmi Venuše a Adonis, Znásilnění Lukrécie a Fénix a hrdlička. Sonety si nechám na září, stejně tak zbytek velkého Díla v překladu Martina Hilského.

Momentálně pilně čtu Er ist wieder da, němčina mě tolik nebrzdí a snažím se to přečíst do konce prázdnin. S Modrým čteme Harry Potter and the Order of the Phoenix a rozečetla jsem také svou srdcovku - The Great Gatsby. V angličtině je to snad ještě lepší. 

A co jsem si za léto pořídila za knížky? V Drážďanech mi Modrý koupil Das Orangenmädchen, Dívku s pomeranči, dohromady jsme si vybrali Harry Potter and the Philosopher's Stone v havraspárském vydání. Jestli se to počítá, koupila jsem si učebnice na němčinu. Do školy Sprechen Sie Deutsch 3 a na doma Mittelpunkt B2. Chtěla jsem i C1 do zásoby, ale doručení bylo prý komplikované, tak si musím počkat. Včera mi navíc přišly knížky, z nichž jedna stála kvůli mírnému poškození 34 korun a druhou jsem si koupila, protože jsem ji dlouho okukovala v knihkupectvích. Jedná se o knížky Ženy z bloku 10 a Jména čísel a obě se dotýkají holocaustu. 

Jazyky
Samozřejmě to nebylo tak slavné, jak jsem plánovala, ale myslím, že jsem trošku produktivní byla. Ze začátku prázdnin jsem každý den dělala Duolingo ve velkém - abych měla všechno zlaté. Opakovala jsem němčinu, italštinu, polštinu a přidala jsem si z legrace švédštinu. Jinak jsem ale po zbytek léta téhle aplikaci moc nedala, většinou ji totiž využívám třeba ráno při snídani, než vyrážím do školy, nebo přímo ve škole. 

Italštinu jsem se ale učila i z učebnic. Mám dvě, jednu jsem si tedy vzala k Modrému. Obsahuje různé rozhovory a měla by pokrýt úroveň B1-B2. Vtipné bylo, že jsem se jednou večer nějak naladila a přečetla asi tři rozhovory a dokonale jim rozuměla. Musela to být náhoda. 

Němčině jsem se snažila věnovat také. Jednak jsem četla (a stále čtu) německé knížky, jednak články na DW, přidala jsem si taky spoustu nových německých písniček a několikrát byla s tátou na konverzaci němčiny, kam chodíme přes rok. V Drážďanech jsem se sice moc nerozpovídala, ale věřím, že až v září vyrazím do Hofu na setkání Česko-německého fóra mládeže, budu šprechtit víc. A taky jsem si předběžně domluvila kurz v Ústí, kam bych ráda chodila vždy v pátek. 

No a u angličtiny se nedá říct, že bych se nějak snažila dělat pokroky. Číst mi moc problém nedělá a koukat na filmy jinak než v angličtině už vlastně ani neumím, díky Netflixu. Několikrát jsem si zkoušela vyplnit něco z učebnice na FCE, kterou měla půjčenou z knihovny mamka, ale moc mě to nebavilo, tak jsem toho nechala. 

Tvorba
Napsala jsem jednu básničku a jeden sled haiku. Obě se týkají takových melancholických emocí spojených s láskou, což se může zdát zvláštní vzhledem k tomu, jak šťastná se cítím. A dopsala jsem asi rok a půl staré drabble o vojácích. Samozřejmě jsem přispívala i na Generaci21 - vypíchla bych články 3 důvody, proč na cestách fotit a rozhovor s průvodcem Alešem Otavou. A že jsem hodně fotila, to už ze všech předchozích článků víte. :)

Deník
Teď jsem si docela vděčná, že jsem o svých prázdninových zážitcích průběžně psala, takže se teď nemusím tolik opakovat a zbytečně tento dlouhý článek prodlužovat. 

První týden jsem strávila v Turčianských Teplicích s rodiči a sestrami.

Druhý týden jsem strávila až na pondělek s Modrým - jeden den v Praze, jeden den v Drážďanech, zbytek v Ústí nad Labem. 

Třetí týden jsem měla příjemně rozpůlený. Když jsem byla doma, lebedila jsem, koukala s kamarádkou na Sherlocka a fotila ji v obilí, pak jsem se v Děčíně sešla s Jadernou knihomolkou a zašly jsme do literární kavárny a pak jsem si prázdninovala u Modrého.

Čtvrtý týden jsem opět v první polovině trávila doma, převážně v podřepu na zahradě, trhajíc bodláky, svlačec a lebedu. Ve čtvrtek jsem jela do Ústí a v neděli jsme si byli zaplavat v Děčíně a pak se prošli na zámek a oklikou na nádraží. 

Pátý týden jsme s Modrým strávili na Moravě - Břeclav, Brno, Znojmo, Hodonín, Olomouc a Lednicko-valtický areál, samozřejmě. A taky Slavkov u Brna. V sobotu jsem se vrátila domů.

Šestý týden jsem trávila z velké části doma a hlídáním Alžběty. A zahradničením. A čtením. A trošku stýskáním. Teprve v pátek jsem se dostala do Ústí, kde jsem po dlouhé době vařila oběd. 

Sedmý týden jsem opět zůstávala doma, vrátila jsem se hned v pondělí a šla s tátou na němčinu. Tenhle týden jsem se taky snažila víc sportovat, jezdila na kole a posilovala. S mamkou a sestrou jsme vyrazily na nákupy a do letního kina na Po strništi bos. Ke konci týdne mi lehce hrabalo.

Osmý týden jsem si část toho, co mi doma chybělo, vynahradila, protože jsem od pondělí do pátku pobývala s Modrým. Navíc jsme šli dvakrát plavat, koupili jsme židli, zašli jsme si na oběd a nestihli si pustit Hledá se Dory. 

Devátý týden, to jest od pondělí do středy, jsem trávila doma a hlídala jsem Bětušku, protože mamka už chodí zase do práce. Včera jsme se sešly s Annikou, Iris a Mniškou v Praze, o tom ale napíšu třeba příště. Zbytek týdne trávím v Ústí, odkud se vydám až v pondělí (rovnou do školy, che), přičemž jeden výlet v plánu mám. 

Předsevzetí
Dokončila jsem druhý rok za dvanáct týdnů. Už jsem o tom určitě někde psala, takže to nebudeme moc pitvat. Úspěšná jsem byla tak nějak normálně. 

Když to vezmeme hezky podle předsevzetí z novoročního Vybarvování - nejspíš jsem nic nezhubla, byť jsem se snažila, ale cítila jsem se dobře a neměla jsem kvůli sobě nějaké výčitky. Dokonce jsem si pořídila krátké kraťasy a upnuté tílko. 

Myslím, že co se knížek týče, jsem na velmi dobré cestě tu stovku letos dát. Focení a cestování si odškrtávám, i když doufám, že se ještě letos někam podívám(e). 

Výdělek z psaní a překládání mi bohatě stačí, navíc jsem nedávno začala psát PR články na Generaci21. Od září možná budu doučovat, uvidíme, jak to dopadne. V jazycích jsem se snažila udělat pokrok, ale to asi moc měřitelné není. 

Písnička
Celkově si myslím, že jsem letos prázdniny docela využila. Jasně, mohly být ještě nacpanější - mohla jsem se vydat někam k moři, sejít se s vícero přáteli, víc se opálit, ráno déle spát a méně se zaobírat vzděláním, ale.. vlastně mi to všechno vyhovovalo přesně takhle a jsem za tohle léto moc ráda. Už je proto, že vím, že žádné další takové nebude. Na závěr tedy nějaká pěkná písnička, kterou si můžete pustit třeba k psaní komentáře. :)


(Peter Hollens má úžasná videa, doporučuji. Třeba Loch Lomond nebo The Hunging Tree jsou moje oblíbené. :))

A co vy a vaše prázdniny? Máte je ještě vůbec? Jak si představujete ideální prázdniny? Co jste letos v létě přečetli zajímavého, co viděli, co zažili? Kam jste se podívali a co se vám tam líbilo nejvíc? Jaké nejlepší jídlo jste za prázdniny ochutnali? Vstáváte s východem slunce, nebo si užíváte, že můžete ponocovat a druhý den nemusíte vstávat? Čtete v cizích jazycích? Fotíte na cestách? Měli jste letos nějakou brigádu? 

Prostě mi napište, jak jste se měli, ano, opravdu mě to zajímá! 

Také děkuji všem, kteří se zúčastnili dotazníku a soutěže. Výhercům jsem poslala email. Výsledky mě potěšily a pomohly mi v dalších blogových plánech. Na co se můžete těšit v průběhu září? Ráda bych (vím, pořád něco slibuji a skutek utek, ale když to napíšu, třeba to spíš splním!) napsala článek o knížkách Babička, Babí léto a Bídníci. Odděleně. Nevím, jestli všechno vyjde v září, ale něco z toho stoprocentně. Možná ještě nějaké závěrečné letní nemalé radosti a závěrečný letní fotočlánek. Co dál, to se uvidí. 

Mějte se krásně!

Komentáře

  1. Moc pěkný článek! (Trochu u něj prokrastinuji, ale doufám, že ti to příliš nevadí.)

    Mám takové tušení, že znáš moje odpovědi na tvé otázky. Ale i tak - já mám ještě dva týdny. V úterý vstávám v pět a jedu na zápis. Ale jedu i s R., rozhodl se jet do Prahy už ráno (večer má noční), ale chce být se mnou. Máme navíc výročí, tak zajdeme do Kočičí kavárny. Taky se už tak nějak chystáme na společné bydlení, přemýšlíme, co všechno potřebujeme a pár věcí už máme (třeba velkou konvici na čaj).

    Jinak mám pocit, že pořád čtu. Asi je to nějaký záchvat z toho, že se bojím, že na vysoké nebudu mít tolik času. I když je pravda, že na vysoké si chci udržet svoji výzvu na cizí jazyky a k tomu každý měsíc přečíst něco populárně naučného. Učit se, rozšiřovat si obzory. Což mi teda zajistí i ta vysoká, ale nějak toužím po trochu větším rozhledu. Baví mě to. A k tomu poslední dobou procházím i takovou proměnou v tom, co si chci přečíst. Mám sice pár sérií z fantasy, které chci dočíst (= čekám na další díly), ale jinak nové knihy hledám jinde. Především mezi těmi staršími. Možná i kvůli tomu, že jsem se teď v srpnu znovu lehce spálila a nemám tu touhu číst něco zbytečně. Knihy, co mi nic nedají. Na odpočinek je to občas fajn, ale jinak?

    Měj se krásně a doufám, že se zase někdy brzy uvidíme.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jen prokrastinuj, aspoň se nemusím stydět, že já prokrastinuji skoro pořád. :D
      Taky pojedu s Modrým v pondělí vlakem, já do školy, on do práce. To bude dobrodružné, ve čtyři ráno. :D Tak si užijte výročí a pořádně to oslavte! :)
      Docela chápu tvé obavy, já se taky často obávám, že nebude tolik času, takže raději čtu spíš v první polovině roku, navíc mám na podzim většinou takovou čtenářskou krizi.
      Líbí se mi tvé pojetí knih k přečtení, i já se rozhodla spoustu sérií nedočítat a dát raději přednost něčemu, co mě zajímá, co mi něco dá a podobně. Tak snad se ti podaří toho ještě dost přečíst, ale přeci jen při cestách vlakem člověk čas má. :)

      Určitě někdy zase ano. Zatím se měj! :)

      Vymazat
  2. Páni, stihla jsi toho fakt hodně! :O Z knížek musím vypíchnout Er Ist Wieder Da a Dívku z pomeranči, patří mezi moje nejmilejší vůbec ♥ Jinak tě obdivuju za jazyky i hubnutí - kdybych měla alespoň z poloviny tolik sebeovládání, co ty, byla bych na tom v obojím mnohem líp :D Budu ti dál fandit a těším se na další vybarvování - vždycky je moc ráda čtu :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hele, není co obdivovat, neb nepociťuji žádné velké úspěchy v ani jedné z oblastí, ale snažím se a dokud mě to baví, tak je to i fajn náplň volného času. A děkuji za komentář, ráda bych teď Vybarvování zase začala psát každý měsíc, ale uvidíme, jak se to o školní rok vyvrbí. :) Ahoj! :)

      Vymazat
    2. Určitě piš! Já ho hrozně ráda čtu, i když sama bych se k něčemu podobnému asi neodhodlala :)

      Vymazat
  3. Krásný prázdniny plný zážitků! A tak to má být! :)

    OdpovědětVymazat
  4. Moc pěkný článek :) Stihla jsi toho za léto vážně hodně, od čtení, přes cestování až po jazyky :) Zrovna za ty jazyky máš můj obdiv, já piluji jen angličtinu a němčinu pomalu, ale jistě zapomínám :) Přeji i krásné září a těším se na další články :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo, je dobré, že aktivně procvičuji hlavně němčinu a angličtina je všude, takže mi tolik nemizí z hlavy. :D Děkuji za komentář! :)

      Vymazat
  5. Máš za sebou neuvěřitelné léto, stihla jsi neskutečné množství knížek a především obdivuji tu píli a pracovitost, která mně někdy tak zoufale schází... Nějak mezi vícero pracemi, blogem, domácností a dalšími povinnostmi nezvládám najít ty skulinky například po mou vysněnou italštinu. Jsi mi inspirací, abych s tím už konečně něco udělala :) Měj se krásně!

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Oblíbené příspěvky