S Alenkou se už do kraje divů nikdy nevydám

Alenka v kraji divů a za zrcadlem, nebo chcete-li Alenka v říši divů, je jedna z těch známějších klasických dětských knížek. Před několika lety jsem viděla zfilmovanou verzi od Disneyho a před několika měsíci jsem se konečně dostala k papírové verzi. Musím se přiznat, že se dílo poté zařadilo ke knihám, k nimž už se nikdy nechci vracet. Maximálně prostřednictvím tohoto článku.

Příběh malé Alenky nemusím asi dlouho rozvádět. Jednoho dne se holčička rozhodla sledovat podivného bílého králíka, který někam šel pozdě, a propadla se do kraje divů. Divné a ohromující tam bylo vskutku všechno, od lidí až po zvířata a prostředí. Potkala šklebivou Kočku, potrhlého Kloboučníka a mrzutého Houseňáka. Setkala se také se zlou srdcovou Královnou a zažila mnohá jiná dobrodružství. 

Musím se přiznat, že jsem od knihy čekala úplně něco jiného, než co jsem ve výsledku dostala. A zklamala mě. Věděla jsem, že je to kniha sice dětská, ale plná otázek bez odpovědí. Koneckonců, autor měl asi hodně velkou kapacitu a své filozofování si neodpustil ani při psaní Alice in Wonderland. 

Už jsem četla spoustu knížek psaných dětským pohledem a většina se mi líbila. Nemyslím si, že by mi chyběla fantazie a schopnost budovat vzdušné zámky na základě bizarností a divů. Asi už nedokážu správně chápat všechny ty tak neuvěřitelné příběhy, zvlášť když jsou, jako v případě Alenky, vyjádřeny opravdu přespříliš nesmyslně a nedomyšleně. Což je strašná škoda, protože nápady, které autor v knize zpracovával, by mohly být přivedeny k dokonalosti... Snad jen kdyby je čtenáři nepopisovala malá nechápavá Alenka, jejíž způsob myšlení a vyjadřování to prostě všechno celou dobu kazil.

Když si pročítáte recenze na Goodreads nebo na Databázi knih, najdete spoustu různorodých názorů. Někteří na knihu nedají dopustit a rádi se k ní vrací, já už se do ní asi nikdy nepustím, stejně jako spousta jiných stejně nechápavých čtenářů. Tahle knížka asi tuplem není pro děti, dospělým bych ji ale také nedoporučila. Je dost surrealistickásatirická a snaží se až příliš přímočaře vykreslit různé extrémy povah a situací, s nimiž se v reálu můžeme setkat, jenže je to tak moc zabalené do prostředí říše divů, že je z toho každý spíše zamotaný. Autor položí nesmyslnou otázku a očekává, že odpovíte. Případně že si vystačíte s prostou odpovědí Alenčinou. 

Možná jsem na knihu moc přísná. Možná jsem při hodnocení až přespříliš subjektivní. Možná ji prostě porovnávám s jinými knihami, které najdete v dětském oddělení knihovny, ačkoliv pro děti vůbec nejsou. Vím, že s Malým princem bych ji srovnávat neměla, přesto to samovolně dělám a uvědomuji si, že ne každou otázku můžete položit všem. 

Dost možná je na mě matematik, logik, fotograf a filozof Lewis Carroll příliš složitý, příliš učený a přemýšlivý. Dost možná jsem nedokázala pochopit a tedy ani ocenit jeho vrcholné dílo, v němž popustil maximálně uzdu své fantazii. Možná mě trochu brzdilo i to, že vím, že knižní Alenku stvořil po vzoru jedné Alenky, kterou fotografoval, nebo to, že rád fotografoval děti a s vysokou pravděpodobností to bylo díky jeho pedofilním sklonům. Těžko říct, co z toho. 

Pokud se někdy k Alence vrátím, pak to bude asi jen prostřednictvím filmu v pozadí nějaké lepší činnosti. Film Tima Burtona je totiž docela povedený a Šklíba je úžasný. A taky herečka, která už není tak malá a chová se.. tak, jak potřebuji, aby se hlavní hrdina choval. 

Co vy, četli jste Alenku? Případně viděli jste film? Co vám to dalo a vzalo? A které knížky vás zklamaly, ačkoliv jsou jinak velmi vychvalované?

Lewis Carroll: Alice´s Adventures in Wonderland a Through the Looking Glass, vydáno roku 1865
Přeložili Aloys a Hana Skoumalovi, vydalo nakladatelství Academia roku 2010, 204 stran. 

Komentáře

  1. Stačila mi kniha. Na CBDB jsem ji dala 1 hvězdu. Víc snad říkat nemusím :D
    http://fantasyalatriel.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem ráda, že máme podobný názor. Díky za komentář. :) :D

      Vymazat
  2. Tak předně - máš to zase parádně nafocené :) No a k Alence? Já patřím k těm bláznům, co ji milují :D Zrovna nedávno jsem přemýšlela o re-readingu, ale nechám si ji spolu s Púem až na Vánoce :) Nedokáži asi přesně popsat, proč se mi tak líbí, možná právě proto, že je tak bláznivá. Tak... jiná :) Nicméně s Carrolem a jeho fotkami dětí jsi mě dost zarazila, neměla jsem o tom vůbec páru, takže díky z info. A propos (obecně) - dokázal by tvůj názor na knihu ovlivnit fakt, že autor je....co já vím? To je docela zajímavá otázka :)
    Co se týče knih, které zas já nedoceňuji, tak mám (alespoň z dětských) jednoznačnou odpověď - Peter Pan ;)
    Měj se krásně, Vlasti

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ty jo, tak to máme docela naruby. Mně se Petr Pan strašně líbil, ale je pravda, že to možná bylo hodně ovlivněno třeba nostalgií (film ♥) a ilustracemi. Docela bych si někdy ráda přečetla tvůj rozvitější názor na Alenku a další "dětské klasiky", kdyby ses k tomu dostala! ^^

      Taky se měj krásně a děkuji za komentář! :)

      Vymazat
    2. Super námět na článek, tak třeba někdy kolem vánoc zkusím něco vyplodit :)

      Vymazat
  3. Knihu jsem četla asi před pěti lety a tehdy jsem dospěla k jednoznačnému názoru, že autor fetoval. Doteď nemůžu pochopit, jak se může kniha tolika lidem líbit, mě přišla opravdu hrozné a myslím, že už nikdy potom jsem nečetla nic tak divného a nelogického. A tak jsem četla hooodně knih o filosofii (i Schopenhauer je v porovnání s Alenkou smysluplný pán).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo, taky mi to přišlo a když jsem si pak studovala autora, abych trošku měla představu, za jakým účelem to psal a jestli mi třeba něco neuniklo.. no, byla jsem docela zděšená.

      Díky za komentář! :)

      Vymazat
  4. Vidíš, a já se na ni taky docela těšila :D Tak uvidíme :)
    Sarushef blog

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pokud se do ní pustíš, jsem zvědavá, jak se ti bude líbit. :)

      Vymazat
  5. Moc hezký "komentář". Tohle dílo mě nikdy nelákalo a už teď mě to ani nemrzí :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Teď bych potřebovala tlačítko like, nebo ještě líp takovou tu vychechtanou verzi. :) :D

      Vymazat
  6. Knihu jsem nečetla, ale film se mi líbil moc :).

    OdpovědětVymazat
  7. Já jsem jako malá viděla právě film od Disneyho a vím, že jsem z toho byla dost vyděšená, konsternovaná nebo nevim, jak přesně to napsat (asi jsem z toho byla prostě úplně v p*deli :D). Stejnej pocit jsem měla u Jacka a fazolky taky od Disneyho. Zajímavý je, že jsem si ale nemohla pomoct a ty pohádky na videu stejně sjížděla furt dokola.... A asi mi to zůstalo i do dospělosti, protože psycho filmy a knížky mě lákaj úplně nejvíc, i když vím, že z toho zas budu mimo :D No, knížku jsem ještě nečetla, tak je asi na čase to napravit. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To jsi asi viděla ještě kreslenou pohádku Alice in Wonderland, ne? :D

      Tak hodně štěstí, pokud se do toho opravdu pustíš. :)

      Vymazat
    2. Ano, to byla presne ona 😂

      Vymazat
    3. A dneska jsem konečně viděla ten film s Deppem a ten teda taky stál za to :D Myslím, že si budu muset tu knížku fakt přečíst :)

      Vymazat
  8. Přiznám se, že já taky z knihy nebyla úplně nadšená a čekala jsem od ní mnohem víc. Ale film Tima Burtona naprosto miluji :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo, ten film je dělaný úplně jinak a tam to šílenství ve správné formě tolik nevadí. Ale pak ta knížka v porovnání...

      Vymazat
  9. Já mám vůči Alence možná trochu bezdůvodný odpor, protože když jsme byli v kvartě, secvičovali jsme podle jejího příběhu třídní představení, a já to úplně nesnášela. Zkoušela jsem se dívat na film, ale nevydržela jsem to a v půlce ho vypnula, a do knížky ani nemám chuť se pouštět. :)

    OdpovědětVymazat
  10. Alenku jsem taky moc nestrávila, svého času, ale chci ji zkusit přečíst znovu.
    Možná bys mohla zkusit totéž, třeba za pět nebo za deset let. Čistě ze zvědavosti, jestli na tebe bude působit stejně nedotaženě, nebo tě naopak překvapí.
    Někdy se může totiž stát, že kniha, která nebaví, neobvykle překvapí po nějaké době. Mně se to stalo jak s Malým princem, tak s Bradburyho Marťanskou kronikou a nakonec i s Pánem prstenu. Všechny tři knihy poprvé velké zklamání, podruhé, přečtené po letech, velké okouzlení.
    Film jsem viděla, myslím ten poslední a dost se mi líbil, měl kouzlo, příběh, magii, čáry a taky kousek filozofie.

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Oblíbené příspěvky